Der er tilsyneladende ingen grænser for hvor systematisk visse medier udnytter det laveste i mennesker.
Hurtig rigdom uden risiko.
Vi har de sidste år set en voldsom acceleration i mediers anvendelse af finansielle overskrifter til at trække brugere ind under en betalingsmur, hvor et nyt lag af kommercielle aktører venter på danskere der forudsætningsløst vil trykke på en endnu dyrere købsknap.
Det er nærmest eksploderet under den såkaldte “omlægningskampagne” da den også følsomt involverer masserne med Hr. og Fru Jensen.
Samme ser vi delvis også i generelle kampagner fra banker og måske særligt store boligselskaber, der kun i få tilfælde har fået myndigheder på nakken. Men ikke pga overskriften i sig selv men fordi overskriften ikke matchede det der stod i Central Investor Information.
Siden det ikke er en sag for hverken finanstilsynet og værre konkurrencestyrelsen kunne det være interesant at høre hvad en dommer vil sige. Bevisbyrden er let at løfte. Problemet er nærmere HVEM af de mange der skal politianmeldes. Samt timing.
For der er er klart overlap til det vi kalder svindel i samfundet. På flere niveauer.
På et tidspunkt skal vi have en rød linje defineret.
I øjeblikket er der ingen linjer overhovedet og alt er overladt til moral som har det med at fordufte med den kommercielle gevinsts størrelse.
“Går den så går den” skal simpelhen blive et væsentlig dyrere game. Ikke bare overfor kunder men også retligt.
Alternativt skærpet medieregulering. For markedskræfter kan ikke løse det der er et konkurrerende ræs mod bunden. Ikke af prisen men af samfundsskadelig uvederhæftighed.
Taberne er læsere, kunder og de firmaer der opretholder et moralsk kodeks i marketing. Herunder ikke bare banker men også andre medier.
Comentarios